Ook winkels moeten constant innoveren

Onlangs was een schoenenwinkel in de Nieuwe Ebbingestraat afgeplakt met felle kleuren. Met de mededeling dat de winkel leeg moest vanaf een bepaalde datum.

Voor mij was dat even schrikken want als ik langs de winkel liep, zag ik dat er mooie schoenen in de etalage stonden en er geen dode muggen in de etalage lagen. Dus ik dacht dat deze zaak met haar tijd meeging.

Op de site zag ik dat het bedrijf al meer dan honderd jaar op die plek bestond.

Voor mij is het dan gissen: hoe kan zo iets? Omdat ik het bedrijf niet ken, zal ik nooit weten of ze te laat zijn geweest met innovatie of dat er andere zaken speelden.

Toen dacht ik aan het volgende.

Rond 1977 hadden wij een ouderwetse houthandel als klant, ik praat van vóór de tijd van de Praxis, Gamma en Hornbach.

Dit bedrijf was eerst onderdeel geweest van een groothandel in Utrecht maar toen ze bij ons klant waren was de vroegere bedrijfsleider de eigenaar. Deze man had geen opvolging. Bij hem werkte wel een jonge knaap met LTS die goed meubels kon maken. De eigenaar vroeg mij hem te polsen of hij belang had om toe te treden.

Dus ik ga met de hem aan de praat. Hij wilde wel maar was wel gesteld op zijn vrije woensdag want er was meer in het leven dan werken. Zoals zich verdiepen in kunst en op wintersport gaan.

Moderniseren

Maar we kwamen eruit en zij gingen een samenwerking aan. In het begin ging dat prima totdat de toetreder de traditionele winkel wilde moderniseren. De oude eigenaar trok zich terug en toen kon zijn opvolger zijn plannen realiseren.

De verkoop van losse planken e.d. werd gestopt en hij begon boekenkasten voor studenten te maken, met advertenties in de UK (Universiteit Krant). Dat liep storm. Het was de betaalbare tegenhanger van Lundia.

Vervolgens kwamen er meubels bij en werd een filiaal geopend. Dat filiaal was een fiasco en werd ook weer snel gesloten. Dat is ook ondernemen. Je verlies nemen.

Hij zag daarna als eerste dat er een markt was voor houten vloeren.

Dat was zo succesvol dat er in het Noorden drie winkels werden geopend en ook nog een aantal budget-vloerenzaken.

Hij wilde stoppen en familieleden stapten graag in de uitdaging.

Vijf of zes jaar later was het over en bestaat niet meer wat opgebouwd is. Op zich gelukkig geen probleem, want het personeel is altijd netjes betaald en heeft nog werk.

Op de kop

Wat ik hiermee wil zeggen is dat een echte ondernemer, als dat nodig is, in 25 jaar een aantal keren zijn of haar zaak op de kop moet gooien om succesvol te zijn en te blijven.

Niet iedere ondernemer heeft die kwaliteiten.

Theo van der Werff is Groninger ondernemer en accountant

Column Theo van der Werff in de Gezinsbode
Lees hier het artikel op de website van de Gezinsbode
Door Theo van der Werff. 7 juni 2019
GRONINGEN