Waarom geen belastingcontroles meer: € 100.000.000 kwijt

Afgelopen week was het weer raak : omdat de fiscus geen controles uitoefent bij het MBK lopen ze 100 miljoen mis. Wat is dat voor geklungel?
Door mijn werk heb ik al bijna 50 jaar te maken met de belastingdienst. Tot 15 jaar geleden was de fiscus helemaal bij met op het gebied van automatisering en liep zelf voor op ons (accountants) bij het beheersen van de digitale processen. Daarnaast werkten bij de belastingdienst betrokken medewerkers, er was wel vergrijzing, maar de sfeer was goed en de digitalisering werd door de mensen gedragen.

Volgens mij is het fout gegaan toen er managers moesten komen en er afstand ging ontstaan tussen de werkvloer en het management. Welk adviesbureau aansprakelijk is voor de fouten die daar gemaakt zijn weet ik niet, maar het ministerie zal het zeker weten. Maar die houden graag zaken onder de pet totdat de pers er lucht van krijgt.

De sfeer is verpest. En dan jagen ze ook nog goede medewerkers weg met een ontslagvergoeding waar juist gebruik van gemaakt wordt door de mensen die ze nou net niet kwijt wilden. Wie bedenkt zo’n onzinnig plan. De staatssecretaris zal het wel weten maar die laat zijn partijgenoot voorlopig buiten schot.

Nog een verhaal uit de praktijk. Een medewerker van de belastingtelefoon kreeg een vraag , waarna zij haar collega vroeg dit uit te zoeken. Die zei doodleuk: ‘daar heb ik vandaag geen zin, in misschien morgen’. Een beter bewijs van de verziekte sfeer kan ik niet geven.

Iets anders. De belastingdienst gelooft heilig in de ingebouwde controlemiddelen in van hun software. Ze denken dat de fouten en het geknoei van de belastingplichtigen wel door het systeem opgespoord worden. Voor simpel aan elkaar te koppelen zaken zal dat zo zijn. Nu pas wordt gekeken of het BTW bedrag dat bij de BTW afdeling bekend is, ook zichtbaar is bij de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Dat lijkt logisch en simpel. Maar dan krijg je weer de privacywetgeving die dat bepaalde bestanden niet gekoppeld kunnen worden. Ik noem maar wat. Iemand krijgt een bijstand uitkering en koopt een nieuwe auto van zeg €30.000. Daar mogen geen conclusies uit getrokken worden.

Volgens mij is de oplossing niet zo moeilijk. Volg gewoon alles kopers van auto’s van €100.000 of meer via de BPM. Maar dat mag dan weer niet. Zo zullen de boefjes zullen altijd een voorsprong hebben op de trage overheid. De oppositie in de Tweede Kamer zal wel weer vragen stellen en die worden na het reces wel beantwoord: maar dan is er al lang weer een nieuw heet hangijzer. Daarom moet dit probleem nu worden aangepakt. Zorg dat de belastingdienst de goede mensen heeft om te controleren en geef de boefjes geen vrij spel.

Er zijn vast mensen met gezond verstand en kennis van de manieren om belasting te ontwijken die ervoor kunnen zorgen dat de belasting wel binnen komt.

Theo van der Werff is Groninger ondernemer en accountant.

Column Theo van der Werff in de Gezinsbode
Lees hier het artikel op de website van de Gezinsbode
Door redacteur 29 juni 2018
GRONINGEN