Een infarct in de gezondheidszorg

Ik kom tot deze column omdat ik ervan schrik hoe moeizaam alles in de gezondheidszorg gaat – zonder te beweren dat het aan de mensen ligt die het moeten uitvoeren, want daar ligt het niet aan.

Aflopen maandag moest ik naar de praktijkondersteuner voor een kwartaalonderzoek. Digitaal had ik al gezien dat de bloedwaarden goed waren. Gelukkig.

Omdat ik kennis wilde maken met mijn nieuwe huisarts (gelukkig hebben we er weer een) en een verwijsbrief nodig heb voor de oogarts in verband met beginnende staar, dacht ik: ik maak via de receptie een afspraak. Daarnaast moest ik weten wanneer ik de griepspuit kon krijgen omdat ik op de aangeboden data voor werk in het midden van het land ben.

‘Geen bezetting, gaat u maar in de wachtkamer zitten’

Maar daar stond een bordje ‘er is geen bezetting, dus gaat u maar in de wachtkamer zitten, dan wordt u wel gehaald’. Binnen de kortste keren werd ik inderdaad door de praktijkondersteuner gehaald. Na het afwerken van de noodzakelijke handelingen kreeg ik het erover dat ik bij de balie de griepspuit niet kon regelen en geen afspraak kon maken met de nieuwe huisarts.

Maar zij was zeer proactief. Ik kan, voor ik drie dagen de stad uit moet, om 8.15 uur bij haar terecht voor de griepspuit. Een kennismaking gaat niet lukken maar via internet kan ik wel aan een doorverwijzing naar de oogarts komen.

Zij gaf ook nog de tip mee ‘als je aangeeft dat je niet plaatsgebonden bent, kan het zijn dat het in Dokkum wel snel kan behandeld worden.’ Dan ga ik wel naar Dokkum. Dokkum is voor mij wel beladen omdat ik als katholiek opgevoed kind in de winter naar Dokkum ging om met mijn vader de moord op Bonifatius te herdenken.

Hoe moet dit verder gaan?

Hoewel ik goed geholpen ben, vraag ik mij wel af hoe dit verder moet gaan. We vergrijzen, we hebben geen ruimte voor migranten die in de zorg nodig zijn, en waar halen we de middelen vandaan om de kosten voor de zorg te financieren mede omdat de meerderheid van de bevolking de huidige zorg premie nu al hoog vindt.