Gelukkig zijn er nog nette klanten

Vergeleken met de vorige eeuw zie ik dat de klanten veel meer bezig met hun eigen gewin, ze gaan heel ver om hun gelijk te krijgen, al dan niet terecht. Maar gelukkig zijn er ook nog fatsoenlijke cliënten, zoals ik onlangs nog meemaakte.

Een klant van ons is zeer succesvol in de medische zorg. Via hem mogen wij voor zijn dochter ook de administratie verzorgen. Zij gaat het zeker maken in de dans- en de musicalwereld. Twee weken geleden kreeg ik een mail dat zij en haar ex- partner 4.000 euro huurtoeslag terug moesten betalen over 2018, omdat wij een inkomen van rond de 8.000 euro opgegeven hadden aan de belastingdienst. Dat wij de 8.000 euro opgegeven hadden klopte, want onze klant vroeg om zorgtoeslag en vroeg of wij haar inkomen voor 2018 aan de fiscus wilden doorgeven. Daarvoor hebben wij de cijfers van 2017 gebruikt.

Blijkbaar was de klant dit vergeten en dacht, door de actie van de fiscus, dat wij twee jaar daarvoor iets verkeerd hadden gedaan. En omdat het een nette klant is werd er niet geroepen ‘hoe lossen wij dat op?’ en ‘wat doen jullie daaraan?’. Na goed overleg was het voor de klant duidelijk dat wij niet op de hoogte waren van het feit dat zij ook huursubsidie aangevraagd hadden en dat wij ook niet wisten welke inkomens zij daarvoor opgegeven hadden. Later bleek dat de ex-partner in 2018 meer verdiend had dan hij in 2018 voor de huursubsidie gemeld had. Feitelijk ligt daar dus de fout. Onze klant weet nu precies hoe het zit en neemt ons niets meer kwalijk.

Andere afloop

Dit had heel anders af kunnen lopen. Stel dat een klant de huursubsidie niet terug kan betalen, dan zal die proberen ons met dit probleem op te zadelen. Hoeveel negatieve reclame krijg je dan niet over je heen van de klant, als die gewend is zijn fouten bij een ander neer te leggen. Mooi dat dit alles niet speelt.

Wat hebben wij van deze situatie geleerd? Het aanvragen van toeslagen kan de klant het beste zelf regelen via zijn of haar Digid. Vindt hij of zij dat wij dat moeten doen dan dienen wij duidelijke informatie van de klant te krijgen, welk inkomen hij of zij vindt dat wij door moeten geven. Mocht dit een fout bedrag zijn, dan zullen wij dat weigeren maar dat zal bij nette klanten nooit spelen.

Theo van der Werff is Groninger ondernemer en accountant

Column Theo van der Werff in de Gezinsbode
Lees hier het artikel op de website van de Gezinsbode
Door Theo van der Werff. 14 feb 2020
GRONINGEN