30 jul Goed verzekerd?
Ik schrijf deze column omdat afgelopen weekend op het nieuws was dat bezorgers met de e-bike hun werkgever in grote financiële problemen kunnen brengen.
Stel dat een bezorger (met een e-bike of scooter) iemand letsel bezorgt, dan kan de werkgever daarvoor aangesproken worden. Het slachtoffer moet bijvoorbeeld het ziekenhuis in, met torenhoge rekeningen, en kan vervolgens ook geen inkomen verdienen. Dan wordt de werkgever van de betreffende bezorger voor die kosten aansprakelijk gesteld. In het nieuwsbericht van afgelopen weekend ging het om een cafetariahouder: die moest ruim € 150.000 ophoesten. Dat geld had hij niet dus als de tegenpartij zou doorzetten zou de beste man failliet gaan.Dat zou afschuwelijk zijn.Was hier iets aan te doen. Zeker. Want de ondernemer had zich voor zulke gevallen kunnen verzekeren en dan kan de schade verhaald worden op de verzekeraar.De meeste startende ondernemers verzekeren wel hun inventaris en pand tegen brand en diefstal en hebben ook begrepen dat, als iemand schade oploopt in het pand, zij daar als bedrijf aansprakelijk voor zijn en dus daarvoor verzekerd moeten zijn.
Maar de meesten hebben geen product- of beroepsaansprakelijkheids-verzekering. Dus als hun product niet goed is of schade bezorgt zijn ze veelal niet verzekerd. Stom: iemand zal door het eten van een bedorven product maar maanden in het ziekenhuis liggen en geen inkomen hebben. De schade is dan zomaar € 200.000 of meer. En als je aan personeel begint is het helemaal belangrijk om te weten wat je risico’s zijn. Als een medewerk(st)er ziek wordt bestaat een reële kans dat je maximaal 2 jaar lang 70% van het salaris moet doorbetalen.
Dat is ook te verzekeren, maar kost wel geld. En als je medewerkers voor jou op pad gaan zijn de risico’s die daar bij horen ook te verzekeren. Maar je moet het wel doen.
Geleerd hebbend van al deze zaken spreken wij met onze klanten, niet alleen de cijfers door en de fiscale zaken; daarnaast stellen we hen ook de vraag of ze goed verzekerd zijn en of zij jaarlijks met hun verzekeringstussenpersoon alle polissen doornemen en of die nog actueel zijn. Dat kan een hoop kosten schelen.