Het dilemma van winst maken versus minder sociaal contact

De laatste vijf jaar doe ik na het boksen op vrijdagmorgen de boodschappen en ik heb er een sport van gemaakt om dit wekelijkse winkelbezoek binnen een uur te doen. Hoe kom ik daar op?
Lees meer over

Met een goed lijstje lukt dat op het Winkelcentrum Vinkhuizen prima. Want daar heb je de Lidl, Aldi, Blokker, Gall & Gall, Primera en AH. Meer dan genoeg voor de standaard boodschappen.

Om de snelheid erin te houden ga ik meestal via de zelfscankassa’s. Maar voor de verandering nam ik deze keer een ouderwetse kassa. Daar was een kassière, 60 plus, die het blijkbaar zo goed deed dat het bij haar altijd druk was.

Ik dacht: ik neem die kassa, misschien helpt het zodat zij kan blijven werken zolang zij dat wil en die kassa niet ook verdwijnt om de kosten de verlagen cq. meer winst te maken. Als die AH van mij was zou ik ook aan ket kostenplaatje denken.

Volgend winkelbezoek

Bij een volgend winkelbezoek maakte ik mee dat het hoofd van de balie – een jongeman die wel wat meer zou mogen sporten – die onder meer de kassa’s aanstuurt, van mening was dat onze rij te lang was. Hij wilde ons wel helpen met zelfscannen. Op mijn vraag of dat ook kon met contant geld gaf hij niet thuis.

De kassière opperde dat hij de andere kassa wel kon gaan bedienen maar het was duidelijk dat hij liever bij de balie stond rond te kijken dan de kassa te draaien.

Ik zal niet opschrijven wat de hele rij van zijn gedrag vond.

De vorige week stond voor mij een dame van flink in de 80. Zij vertelde dat het winkelen en afrekenen bij de bewuste kassière zo fijn was en een leuke afleiding en dat ze in de loop van de middag nog een ommetje langs de winkel ging maken. Een andere vaste klant liep met een hand in de mitella en was blij dat ze aan haar kon vertellen hoe dat zo gekomen was. Ik kan wel doorgaan wat er allemaal besproken en door die kassière geadviseerd wordt. Maar dan wordt deze column te lang.

Volgens mij heeft zij een functie in het welzijn van de klanten en maakt zij mede dat de mensen minder eenzaam zijn en minder beslag gaan leggen op de gezondheidszorg. De moeilijkheid is dat dit niet meetbaar is en ‘wat wordt AH daar beter van?’ Dus de kassa’s zullen uiteindelijk verdwijnen.