Het gevaar van Cybercrime leeft te weinig bij ondernemers

Een aantal weken geleden heb ik een column besteed aan cybercrime en welke stappen wij daartegen als bedrijf genomen hebben. Daar was en ben ik enthousiast over en ik wil dat dan ook delen. Vandaar deze column.
Lees meer over

Een en ander heeft wel tot gevolg gehad dat ik mocht meewerken aan een vlog, gemaakt met als doel bij het Ministerie van Economische Zaken geld los te krijgen om in de drie noordelijke provincies dit onderwerp beter voor het voetlicht te brengen. Aan zulke zaken werk ik graag mee.

Ook de Groninger Ondernemerskrant heeft er een goed artikel over geschreven, mede in samenspraak met de gemeente en de werkgeversorganisatie. Dus van meerdere kanten wordt de urgentie gezien.

Vol goede moed benaderde ik dan ook een aantal klanten met de vraag of zij geen gratis scan willen om inzicht te krijgen in de gevaren van cybercrime voor hun bedrijf.

Dit heb ik bij zeven klanten gedaan: twee van de zeven klanten waren direct in voor zo’n gratis scan. In één geval waren de boekhouder en mede-eigenaar ook voor maar ze moesten het met de familie bespreken. Na overleg met die familie was kon er meteen actie worden ondernomen en was alles perfect beveiligd.

Geen tijd besteden aan nieuwe gevaren

Een andere klant meldde: ‘ik doe straks alles in de Cloud en dan is ook alles beveiligd. Geen aandacht was er voor het traject naar de Cloud toe. Iemand anders, die met medische dossiers werkt, was van mening dat die dossiers altijd beveiligd zijn en wilde geen tijd besteden aan de gevaren die andere (nieuwe)bestanden kunnen opleveren voor de bestaande.

Blijkbaar is bij klanten die teveel geleefd worden door de waan van de dag geen behoefte om zich te verdiepen in de gevaren. Onze top 20 procent klanten zijn er wel mee bezig. Een enkele klant heeft zelfs al een cybercrime verzekering afgesloten. Over deze topklanten hoef ik me geen zorgen te maken.

Wat betreft de klanten voor wie het wel nodig is: het is me nu duidelijk dat het niet werkt via een mail en telefoontje, als het erom gaat te wijzen op de essentie van dit gevaar. Dus als ik met de klanten om tafel ga om hun rapport door te spreken ga ik het zeker weer aankaarten. Ik weet zeker dat ik dan wel resultaat ga hebben.