Verschillende prijzen bij dezelfde kruidenier

Omdat mijn vrouw en ik gek zijn op asperges, zolang ze er zijn, en een kweker in Groningen zeer lekkere exemplaren verkoopt, willen wij die graag hebben.
Maar omdat ik weinig zin heb om ze helemaal bij de kweker te gaan halen ben ik blij dat een kruidenier met landelijke dekking ze op dit ogenblik in een zaak in Groningen te koop heeft. Dus zondag ging ik daar heen. Van diezelfde kweker staan in de winkel ook heerlijke aardbeien.

Als krent vind ik ze wel duur – 3,99 euro – maar toch maar gekocht. En er daarna ook van genoten.

Het was mooi weer om te wandelen en dat gingen we dus doen. We kwamen langs een andere zaak van de bewuste kruidenier. Mijn vrouw zei: laten we kijken of ze hier ook de asperges en aardbeien hebben. De asperges waren er niet maar de aardbeien wel. Maar hier waren dezelfde aardbeien met hetzelfde gewicht 1 euro goedkoper.

Andere mening

Omdat ik te lui ben voor gedoe wilde ik het laten lopen. Maar mijn vrouw had een andere mening (terecht). Dus ik naar de balie en leg uit wat ons verhaal is. De dame deed het prima, ze snapte ons verhaal maar mocht hierover niet beslissen.

Zij riep iemand op die, denk ik, hoger in rang was. Zij wilde of kon de 1 euro niet betalen of had daar ook de bevoegdheid niet over. Zij zou de filiaalmanager erbij halen. En die kwam.

Omdat het niet opschoot werd ik in mijn ongeduld steeds chagrijniger. Dus toen de manager ook nog vroeg ‘hoe laat hebt u ze gekocht in dat andere filiaal’ werd ik nog bozer.

Mijn vrouw vond dat ik mij moest gedragen dus ik haalde diep adem en kalmeerde.

Dan wordt mij uitgelegd dat de prijzen per filiaal niet gelijk zijn. Ik vraag me dan af: waarom dan landelijke reclame? Nog net niet werd mij uitgelegd dat je franchisezaken hebt en eigen zaken.

Dit voorkwam ik met de mededeling dat de franchisenemer van dit filiaal dezelfde was als van de andere. Dat gaf wel een glimlach bij de filiaalmanager, die dus begreep dat hij daarmee geen punt kon maken.

De manager kwam toen met het voorstel om een bakje gratis mee te geven en die deed hij ook netjes in een groentezakje. Perfect.

Dus zaak opgelost. Maar er zullen wel drie medewerkers van de kruidenier zijn die thuis vertellen over de klant die over 1 euro zat te zeuren.

Theo van der Werff is Groninger ondernemer en accountant.

Column Theo van der Werff in de Gezinsbode
Lees hier het artikel op de website van de Gezinsbode
Door Theo van der Werff. 3 mei 2019
GRONINGEN