Voor een MKBer is een accountant niet verplicht. Maar wel handig!

Ondernemers in het MKB denken vaak ten onrechte dat het inschakelen van een accountant verplicht is.

Dat geldt echter alleen voor 5% van alle ondernemers. Denk aan eigenaars van een bedrijf met een miljoenenomzet, een balanstotaal dat eveneens in de miljoenen loopt en een personeelsbestand van meer dan vijftig medewerkers. Alleen de grotere ondernemers vallen dus onder die regeling: want zij zijn wettelijk verplicht om een accountantsverklaring bij hun jaarrekening te voegen.

Maar bedrijven met een kleinere omvang hoeven dat niet.Want aan hen stelt de wetgever geen eisen op dit gebied. Het kan wel voorkomen dat een bank vraagt om een accountantsverklaring bij een jaarrekening of een investering. Daarnaast komt het ook voor dat subsidiegevers voor de verantwoording van de bedrijfsvoering van de ontvangende partij een accountantsverklaring eisen.

Met andere woorden: maar weinig ondernemers hebben een accountant nodig om de fiscus gelukkig te maken.

Dus de aangiften voor de omzetbelasting, de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting hoeven niet door een accountant ingediend worden. Dit kan voor sommige ondernemers kosten schelen. Is het dan zo dat het zonde van het geld is als je via een accountant je administratieve en fiscale zaken laat regelen? Nee, zo zit het ook niet. Iedereen is vrij om de fiscale en administratieve zaken te laten regelen op een supergoedkope manier.

Maar dan is het toch belangrijk om te weten dat een accountant:

• Minimaal een HBO+ opleiding gedaan heeft

• De beroepseed afgelegd heeft

• Jaarlijks moet bijscholen

• Bij fouten voor de tuchtraad veroordeeld kan worden

• Een aansprakelijkheidsverzekering heeft voor mogelijke claims

• Maximale kennis heeft van administratieve zaken

• Een gedegen fiscale opleiding heeft gedaan

Van iedere andere dienstverlener moet je dat maar afwachten. Daarmee zeg ik niet dat andere dienstverleners hun vak niet verstaan.

Het ligt dus aan de ondernemer om te bepalen wat hij of zij nodig heeft. Kan je alles zelf prima regelen, dan zou ik aanraden om de goedkoopste dienstverlener te zoeken. Dan heeft een accountant geen toegevoegde waarde.

Maar als je waarde hecht aan een adviseur die alle ins en outs kent, kan sparren en kennis van zaken heeft dan is een accountant een prima partij. Hij kent de lokale markt, wijst op kansen en bedreigingen. Als er een klik is tussen ondernemer en accountant, want dat moet wel het geval zijn, dan brengt dat veel meerwaarde.

Theo van der Werff is Groninger ondernemer en accountant.

Column Theo van der Werff in de Gezinsbode
Lees hier het artikel op de website van de Gezinsbode
Door redacteur 15 juni 2018
GRONINGEN