Waarom doen ondernemers veelal te weinig aan het veilig stellen van hun computerbestanden?

Bij het bespreken van de jaarrekening komt, naast het vaste bespreekpunt ’is uw testament en levenstestament actueel’, meestal ook aan de orde ‘hoe de back–up procedure voor de bestanden op de computer/laptop geregeld is’. En dan krijg je een zeer vaak voorkomende praktijksituatie te horen.

,,Wij maken een back-up van wat op de computer staat.” Dan vraag ik: ‘hoe vaak’, en dan varieert het antwoord van ,,per dag” tot ,,eens in de drie maanden.” Dan vraag ik ‘waar bewaar je die back up’ en bijna standaard krijg ik dan te horen ,,naast de computer.”

Dus als er ingebroken wordt en naast de computer de back-up meegenomen wordt, dan bent u alles kwijt. Ja dus. En het is ook rampzalig als er brand uit breekt. Je bent de computer kwijt en ook de back-up. Dus als je aannemer bent ben je alles kwijt:  offerte, bouwtekeningen en ga zo maar door.

Dit is simpel te voorkomen door echt regelmatig een back-up te maken en die niet in hetzelfde pand te bewaren. Doe dat bij de buren, in een losstaande schuur, de auto of bij je schoonmoeder.

Kans dat je er niets aan hebt

Als ik daarna vraag ‘heb je de back up wel eens teruggelezen’, kijkt  80% je aan en zegt dan nee. Dus je denkt een goede back-up te maken maar je hebt veel kans dat je er eigenlijk niets aan hebt, en dat heb je jarenlang niet door. Dit komen wij regelmatig tegen, zeker bij nieuwe klanten.

De schade om alles te reconstrueren kan oplopen tot in de 10.000 euro of meer.

Het gebeurt ook wel dat ik als antwoord krijg ‘de boekhouding zit in de cloud’. Prima, maar dan ze vergeten dat belangrijke bedrijfsgegevens, zoals bijvoorbeeld bouwtekeningen en offertes, niet in de cloud staan. In zo’n geval kan er heel betaalbaar voor gezorgd worden dat die bouwtekeningen en offertes ook in de cloud komen te staan.

Kortom, er is heel veel goed en voor een goede prijs te regelen. Dus doe dat dan ook als je een grote schadepost en uren tijdverlies wil voorkomen.