Een kleine investering met maximaal effect

In de vorige column heb ik mijn verwondering uitgesproken over het feit dat 80% van de ondernemers op financieel gebied geen goede regie over hun bedrijf voert.

Ik heb daar vorige week ook praktijkvoorbeelden van genoemd. Echter, alleen maar vaststellen dat het zo is – dat helpt niemand verder en daarom hebben wij een betaalbare oplossing voor ondernemers om aan het einde van het jaar een goed inzicht in hun financiële situatie te krijgen. Dan hoef je niet bang te zijn voor belastingaanslagen die net altijd rond de feestdagen op de mat vallen en de sfeer helemaal verpesten – en dat ook nog in deze zware coronatijd.

Is het mogelijk om op een simpele manier wel de regie te hebben, zodat de zorgen over financiën niet maken dat al je aandacht daar heen gaat in plaats van het ondernemen zelf? Zeker, dat kan als je dat wilt. Dan kan je ook rustig slapen wat noodzakelijk is voor een goede gezondheid. Goed je geldzaken op orde hebben heeft voordelen. Een voorbeeld. Vaak zien wij als accountants, bij het opstellen van de jaarrekeningen een halfjaar later, dat doordat noodzakelijke investeringen niet tijdig zijn gedaan ondernemers 25% subsidie mislopen. Zonde.

Ook zijn er zijn investeringen waarvoor je een extra belastingaftrek kunt ontvangen. Maar die moet je dan wel tijdig melden bij de overheid. Als je dat niet doet kan je fluiten naar je extra aftrekpost. Dan bedoel ik bijvoorbeeld de extra overheidssubsidie voor zaken als de aanschaf van een elektrische auto en de kosten voor verduurzaming. Ben je te laat met het aanmelden van deze zaken, dan kan je zo een aanzienlijke schade lijden omdat je € 5.000 tot € 10.000 teveel belasting moet betalen.

Iets anders. Elk jaar horen wij minimaal twee keer van klanten dat hun software niet meer functioneert, gehackt is of gecrasht. Of ander onheil. En dan blijkt bijna altijd dat er geen goede back up procedure geweest is. Terwijl wij bij de jaarlijks rapport bespreking altijd wijzen op deze risico’s. En zo zijn er meer manieren om de bedrijfsvoering te optimaliseren, maar daar heb ik het een andere keer over.

Wat kunnen wij betaalbaar voor u oplossen op financieel en fiscaal gebied?

We gaan dit in dit kwartaal al doen voor onze eigen klanten die vanzelfsprekend het belang daarvan inzien. Maar als u ons nog niet benaderd heeft – wij hebben ook nog ruimte voor ondernemers (en anderen) die (nog) geen klant zijn. Voor een laag bedrag – afhankelijk van de grootte van de onderneming – maken wij een quick scan .

Daarmee lichten we snel uw situatie door. Is financieel alles juist verwerkt, is het debiteuren- en crediteurenbeheer op orde. Zijn de investeringen verwerkt en zijn er geen rekeningen waarvan de ondernemer niet weet waar die heen moeten. Wordt er wel gedacht aan de subsidies die dit jaar nog mogelijk zijn? En wordt u niet overvallen door onze vriend de fiscus? Dat inventariseren we graag voor u. En indien gewenst komen ook andere fiscale zaken zoals schenkingen en levenstestamenten aan bod.

Theo van der Werff is Groninger ondernemer en accountant

Column Theo van der Werff in de Gezinsbode
Lees hier het artikel op de website van de Gezinsbode
Door Theo van der Werff. 13 nov 2020
GRONINGEN