Stagiaires in de loop der jaren

Vanaf 1990 werken wij met stagiaires, dat kunnen MBO’ers of HBO ’ers zijn. Wij hebben in totaal al rond de 30 stagiaires gehad. Soms kregen wij er een met zo’n rugzak dat er niet mee te werken was en dan vind ik dat de school dat van tevoren aan moet geven.

Maar in zo’n geval huldigt de onderwijsinstelling de opvatting dat de student in het kader van zijn ontwikkeling zelf maar een plek moet vinden. Bij ambitieuze stagiaires gaat dit goed maar niet bij iemand met een rugzak.

Soms heb je de mazzel dat je kan kiezen en kan je met een goede sollicitatieprocedure bepalen wie het beste bij je bedrijf past. Dat resulteerde er bijna altijd in dat na de stageperiode de betreffende persoon bleef werken in een vaste baan.

Bij de HBO opleiding kregen wij ook de mogelijkheid om mee te draaien met sollicitatietrainingen en tijdens de lessen uit te leggen wat een accountant doet.

Om ook meer bekendheid te krijgen met ons vak ben ik in een klankbordgroep gaan zitten. Daar zaten mensen uit het bedrijfsleven in en docenten van de 4 MBO opleidingen in de stad.

Daar ben ik snel weer uitgestapt omdat tijdens zo’n sessie een collega uit het bedrijfsleven de docenten verweet dat zij de studenten leerden ponskaarten te verwerken terwijl die niet meer gebruikt worden. Toen vroeg een van de docenten ‘wat moet ik dan, want dat is mijn werk?’ Als de onderwijswereld zo gemakkelijk denkt dan moet ik daar geen tijd aan verspillen.

Ook wij van onze kant moeten ons huiswerk doen. Wat hebben wij te bieden, hebben wij mensen in huis om dat te begeleiden. Krijgen die mensen genoeg tijd voor de begeleiding. Wij testen de mogelijke stagiaires ook altijd om te weten of hun kwaliteiten aansluiten bij het werk wat hij hebben. Bijvoorbeeld of de stagiaire nauwkeurig werkt.

Hopelijk gaat het onderwijs er zich meer in verdiepen wat de studenten nodig hebben om meer uit de stage te halen. Als dit alles gebeurt is het voor alle partijen een win-win situatie.